Åtte sunne og alternative frokosttips!

Åtte sunne og alternative frokosttips!

Frokosten er ett av dagens viktigste måltider fordi den hjelper deg å komme med et sunt spisemønster. Gi kroppen en sunn start med grove kornvarer, gode proteiner og gjerne det sunne fettet. Frokosten behøver ikke å bestå av to brødskiver med leverpostei. Det finnes mange spennende, raske og sunne alternativer.

Det er altså lettere å holde vekten dersom du spiser en sunn og god frokost. Men de færreste av oss som er på det mest kreative om morgenen, og dette gjenspeiles nok ofte når man kikker ned på tallerkenen med frokost og når vi åpner matpakken senere på dagen.

Brødskive med leverpostei, gulost og servelat er gjerne gjengangere, men det finnes faktisk mange frokostalternativer som både smaker bedre og er bedre for kroppen enn et par skiver kneipbrød.

01. Smoothie
Bland juice, frukt og bær i blenderen. Miks også inn litt proteiner for eksempel i form av et yoghurtbeger, litt melk eller en skje proteinpulver. Vi anbefaler også vår deilige frokost-smoothie!

02. Deilig grøt med eple
Kok grøt av havregryn og melk. Rasp opp litt eple som du har i , grønne epler passer ekstra godt til dette. Du får en sunnere og søtere grøt ved å bruke frukt som smakstilsetter. Kanel passer også godt sammen med eple og havregryn. Strø gjerne hakkede mandler over, det gir litt ekstra næring og sunt fett.

03. Grøt med banan
Kok grøt av havregryn og melk. Bland i most banan og kok det også inn. Dette blir også en søtere og enda sunnere havregrøt.

04. Kornblanding
Bland havregryn, nøtter, mandler, tørket frukt og frisk frukt i biter.

05. Omelett
Lag en omelett med skinke og spis den sammen med grovbrød eller en råkostsalat. Lager du dobbel posjon, så har du til dagen etter også.

06. Fruktsalat
Kutt opp frukt som apelsin, eple, pære og druer og ha så litt valnøtter og blåbær over. Spis det med en halv boks med cottage cheese eller kesam vanilje.

07. Yoghurt naturell med tørket frukt og nøtter
Ha yoghurt naturell av typen mild og lett, i en skål. Hakk litt nøtter og strø over sammen med litt hakket aprikos og rosiner. Da får du en god blanding av sunt fett, proteiner og karbohydrater som gir energi til både hodet og kroppn.

Cottage cheese med bær
Ha cottage cheese i en skål. Ha over en blanding av ulike bær. Dette gir nyttige proteiner fra cottage cheese, mens bærene gir deg karbohydrater, vitaminer og antioksidanter.

Ved å spise mer om morgenen blir det også lettere å unngå de store utskeielsene og småspising senere på dagen. Mange opplever at de går ned i vekt bare ved å starte dagen med en sunn og mettende frokost, og følge opp med en god måltidsrytme utover dagen.

Legg igjen en kommentar

Scroll To Top