6 natrulige kilder til D-vitaminer

6 natrulige kilder til D-vitaminer

Vitamin-D har viktige oppgaver i kroppen, og for lav D-vitaminstatus kan være årsak i at du ikke går ned i vekt, at du stadig er syk, samt at din risiko for benskjørhet øker betraktelig! Èn av tre har for lite D-vitamin og av dette er det 33% av etniske nordmenn har for lavt d-vitaminnivå og hele 83% av ikke etninske.

Kilder til vitamin D
01. En av de viktigste kildene til vitamin D er solen, og den ser vi dessverre litt for lite til her på den nordlige halvkule. I kostholdet vårt er det for lite vitamin D, og vi har i den senere tid sett at det blir tilsatt vitamin D i både melk og brød. Matvarer som inneholder naturlig vitamin D er:
02. Egg (eggeplommen) – 3 egg pr. dag dekker hele dagsbehovet for vit-D alene
03. Margarin – 90 gram pr. dag dekker hele dagsbehovet for vit-D alene
04. Ekstra lettmelk – 1,8 L melk pr. dag dekker hele dagsbehovet for vit-D alene
05. Fet fisk – en middagsporsjon dekker hele dagsbehovet for vit-D alene
06. Sopp er de eneste matvarene fra planteriket som inneholder D-vitamin. 200g dekker dagsbehovet.

Tilkudd
Får man ikke seg nok via kosten vil et kosttilskudd som tran være et alternativ. En dagsdose tran dekker hele dagsbehovet for vit-D alene. Du får også kjøpt vitamintabletter på apoteket.

Ikke overdriv
Fettløselige vitaminer som vitamin-D, bør ikke inntas ubegrenset. De vil da lagres i kroppen og kan medføre forgiftninger eller uheldige helseeffekter. For mye vitamin-D kan føre til kalkavleiringer av fettlag i blodårene og medføre hjerte- og karsykdommer. Du bør derfor være svært forsiktig med å kombinere flere tilskudd som inneholder vitamin-D. Les på emballasjen av dine tilskudd, og kontroller at total dagsdose av vit-D ikke overstiger 50 mikrogram pr. dag.

Legg igjen en kommentar

Scroll To Top