10 tips til deg som trener for å gå ned i vekt

10 tips til deg som trener for å gå ned i vekt

Her finner du 10 enkle festimunnen om hvordan du skal spise for å gå ned i vekt når du trener.

01. Få i deg fiber!
Kostholdet ditt bør bestå av fiberrik mat som hele kornsorter, frukt og grønnsaker, som alle hjelper deg med å øke metthetsfølelse til hvert måltid.

02. Vær forsiktig med flytende kalorier.
Juice er bra for deg og kaloririke kaffedrikker er godt, men de inneholder somregel mange kalorier.  Erstatt derfor disse drikkene med vann og frukt.  Det gir deg mindre kalorier og ekstra fiber. Oppskjært frukt med litt vaniljekesam er snadder!

03. Unngå å bli dehydrert.
Vann er ikke bare viktig med tanke på transport av næringsstoffer, men det spiller også en viktig rolle når du skal ned i vekt.  Ofte blir sult forvekslet med tørste.  Så drikker du nok, vil det redusere muligheter for inntak av ekstra kalorier. Ved normal aktivitet trenger kroppen 2-2,5 liter vann pr. dag.

04. Spis smart!
Spiser du hver tredje time vil det opprettholde et jevnt blodsukker og holde forbrenningen oppe. Du reduserer og muligheten til overspising ved neste måltid. Hvert måltid bør inneholde en porsjon med langsomme karbohydrater og proteiner.

05. Gå ikke for lenge uten mat!
Hopper man over et måltid eller går for lenge uten mat vil dette ofte føre til overspising og at man føler seg ukomfortabel. Kroppen vil registrere et fall i blodsukkeret, så spis derfor regelmessig gjennom hele dagen for optimalt energinivå og stabilt blodsukker.

06. Vær smart med karbohydratene!
Karbohydrater er kroppens primærkilde til energi.  For å utnytte dette, velg alltid langsomme karbohydrater som hele korn og frukt i stedet for enkle hurtige som sjokolade og andre sukkerholdige produkter.

07. Vær forsiktig med alkohol.  Det finnes mange grunner til å begrense alkoholinntaket. Men husk at alkohol inneholder svært mange kalorier.  Det å kutte ut fredagspilsen (Som gjerne er 3-4 pils) eller helgefylla vil være til god hjelp med redusere vekten.

08. Variasjon i kostholdet er sunt.
Å spise den samme maten uke etter uke vil garantert føre til at du går lei ogføre til at du går tilbake til gamle uvaner. Endrer du måltidene dine hver uke og følger et strukturert kostholdsprogram vil det hjelpe din motivasjon.

09. Spis sunt fett.
Fett er en viktig energikilde til kroppen og har en viktig funksjon i det å tilføre kroppen vitamin A, D, E og K.  Derfor må vi ikke kutte ut fett når målet er å redusere vekten.  Velg i stedet plantebasert fett som nøtter og olivenolje.

10. Kos deg med maten!
Unngå å spise foran TV, PC eller mens du snakker i telefon og ta deg god tid når du spiser.  Ved å ha fokus på maten og det du spiser vil dettte kunne påvirke metthetsfølelsen og dermed føre til at du unngår overspising.

Legg igjen en kommentar

Scroll To Top