Kostråd for alle

Kostråd for alle

Det du spiser og drikker påvirker helsen din. Å spise sunt og variert, kombinert med fysisk aktivitet er bra både for kropp og velvære.

Med riktig hverdagskost kan du også forebygge sykdom. Ofte kan det å ta små grep i hverdagen ha stor betydning for helsen. Matvarer merket med Nøkkelhullet er et hjelpemiddel for å ta de små, sunne grepene i hverdagen.

– Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
– Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
– Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
– Spis grove kornprodukter hver dag.
– Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
– Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
– La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
– Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
– Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.
– Se etter nøkkelhullsmerkede matvarer og retter når du handler.
– Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
– Velg vann som tørstedrikk.
– Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

Kilde: Helsedirektoratet

Legg igjen en kommentar

Scroll To Top