Syv sunne grunner til å spise egg

Syv sunne grunner til å spise egg

Det er en myte at egg er farlig for deg. Derfor er det nå er det på tide å oppdage de utallige helsefordelene ved å nyte disse vitaminbombene jevnlig.

01. Ett egg inneholder cirka 8 gram protein av aller beste kvalitet.

02. Egg er en vitaminbombe med hele tolv forskjellige vitaminer. A, B, D, E og K vitaminer skjuler seg innenfor det hvite skallet. Fra B-vitamingruppen er egget blant annet en kilde til folat og biotin. Et ekstra pluss skal egget ha for D-vitaminer, som sjelden forekommer naturlig i matvarer. C-vitaminer er derimot ikke til stede.

03. Egget er også en kilde til åtte flotte mineraler. Jern, kalsium, natrium, kalium, magnesium, fosfor, sink og selen kan settes på menyen.

04. De inneholder riktig type fett. Ett egg inneholder kun 6,4 gram fett, og det meste er fra sunn umettet fett. Alt i alt får du et stort spekter av sunne næringsstoffer for bare 90 kalorier fra et egg!

05. Det er en god kilde til kolin. Dette er et viktig stoff som bidrar til å regulere hjernen, nervesystemet og blodsirkulasjonen. Gravide bør spesielt unne seg et egg til frokost. Det er fordi et foster behøver kolin til utvikling av hjernen.

06. Studier viser at egg er bra for hår, negler og øyne.

07. Ifølge en annet studie ved Harvard School of Public Health, er det ingen signifikant sammenheng mellom å spise egg og hjertesykdommer. Faktisk kan, ifølge en studie, regelmessig inntak av egg forhindre blodpropp, hjerneslag og hjerteinfarkt.

Legg igjen en kommentar

Scroll To Top